Як намалювати людину – єтапи малювання лиця і тіла людини
Багато людей вперше беруться за олівець чи пензель, бажаючи намалювати людину – свого знайомого або вигаданий образ. Щоб результат не розчарував, треба володіти спеціальними знаннями і за допомогою наполегливих вправ відточувати техніку. Як намалювати людину? Це питання детально розглянуто в цій статті. Викладачі розробили етапи, за допомогою яких можна успішно оволодіти цим мистецтвом.
Пропорції людської фігури
Ця тема зацікавила художників вже на зорі цивілізації. Коли Леонардо да Вінчі намалював свій знаменитий малюнок «Квадрат древніх», він проілюстрував твердження, яке народилося ще в Стародавньому Римі. Центр тіла – це пупок. Якщо навколо цієї точки намалювати коло, що лежить на спині людина буде стосуватися її витягнутими пальцями рук і ніг.
Звичайно, кожна людина індивідуальна, і все ж загальні правила у визначенні пропорцій є. Зазвичай в якості одиниці вимірювання виступає висота голови. Усереднена, типова фігура – це 6-8 голів. Особливо часто звучить цифра «8». В цьому випадку, тіло в процесі малювання зручно розділити на 8 частин, а саме: підборіддя, груди на рівні сосків, знову ж пупок, промежину, потім середина стегна, далі – коліна, ікри, стопи.
Можна керуватися і такими загальними правилами:
- Лікоть людини знаходиться на рівні його талії.
- Кисті розміщені на рівні промежини.
- Висота людини від пояса до верхівки голови – дорівнює висоті від підошов ступнів до талії.
- Якщо виміряти відстань від підборіддя до середини лоба – він дорівнюватиме довжині кисті.
- Ширина очей, помножена на 5 – дорівнює ширині голови.
Крім того, пропорції тіла людини будуть залежати від його статевої приналежності, раси, віку.
Чоловіки та жінки відмінності фігур
Початківець художник, приступаючи до начерками з натури, буде задаватися питаннями: «Як намалювати чоловіче тіло? Як намалювати жіноче тіло? » Різниця в пропорціях очевидна. У прекрасної статі всі розміри тіла будуть менші (крім ширини стегон). Також потрібно врахувати:
- У чоловіків більш широкі плечі і вузькі стегна, ніж у жінок.
- Жировий шар на тілі жінки більш товстий, а значить і форми тіла більш округлі.
- Свої особливості має і особа: у жінок брови виступають не так сильно, як у чоловіків, риси обличчя дрібніші. А ось губи зазвичай більш повні, ніж у чоловіків.
- Жіночі ключиці нахилені вниз, до грудини, плечі виглядають округло. У чоловіків ключиці майже горизонтальні. Разом з широкими плечима тіло здається незграбним.
- Довжина торса у слабкої статі більша, а таз коротший, ніж у чоловіків.
- Кінцівки у представників сильної статі довші, ніж у жінок. Особливо це стосується верхньої частини рук і стегон.
- У жінок, на відміну від чоловіків, округлі ікри, тонкі щиколотки. Кисті рук і стопи вужчі, ніж у чоловіків.
Звичайно, з кожного правила є винятки, але в цілому, задаючись питанням «як намалювати людину?», Можна керуватися даними принципами.
Як намалювати людину поетапно
Бажано починати навчання з найпростішої пози – коли людина стоїть обличчям до художника. Послідовність буде такою:
- У верхній частині листа малюємо овал – це начерк голови.
- Через центр голови проводимо вертикальну лінію, яка розділить аркуш навпіл. Виходимо з того, що тіло людини симетрично.
- Пам’ятаючи, що висота голови укладається в тілі 6-8 разів, беремо середню цифру – 7 (якщо натурник високого зросту можна взяти 8).
- На прямій лінії відзначаємо 6 відрізків, рівних висоті голови.
- Переходимо до малювання шиї. Її розмір буде залежати від статури людини. У худого людини шия тонше, ніж у повного. В середньому ширина шиї трохи менша ширини голови.
- Далі – плечі. Вони повинні бути злегка похилими, являти собою перехід від шиї до рук. Відповідно до закону пропорцій, ширина кожного плеча дорівнює висоті голови.
- Щоб намалювати торс, визначаємо лінію талії. Вона буде трохи нижча, ніж середина 3-й голови. Талія – завжди ширша, ніж ширина голови. Навіть якщо ми задаємося вирішенням питання «як намалювати дівчину з осикою талією?» – така талія буде ширше голови.
- Тіло закінчується там, де закінчується 4-а висота голови. Це місце, де таз має найбільшу ширину. Схематично нижня частина торса являє собою трапецію, яка розширюється внизу, а звужується до верху.
- Переходимо до ніг. Накидаємо коліна в формі кіл на рівні верху 6-й голови. З’єднуємо коліна з тазом, накидаємо лінії стегон.
- Гомілковостопні суглоби – це приблизно середина 7-ий голови. З’єднуємо їх з колінами. Лінії повинні бути округлими – адже ми малюємо ікри.
- Нехай стопи спершу представляють собою 2 витягнутих овалу. Потім можна буде детально намалювати ступні.
- Руки малюємо за тим же принципом. Спершу ліктьові суглоби на утраті талії. Потім кистьові суглоби – трохи вище того рівня, де закінчується торс.
- Верхню частину торса з’єднуємо округлими лініями з ліктьових суглобами, а потім малюємо передпліччя – лінії з’єднують ліктьові суглоби з кистьовими.
- Потім накидаємо кисті рук – їх довжина дорівнює приблизно висоті особи.
Коли визначилися з пропорціями – можна приступити до деталей. Намічаємо риси обличчя, промальовуємо шию, торс, кінцівки.
Книги, які розповідають як намалювати людину
Неоціненним помічником для початківця художника стане спеціальна література, в якій розповідається, як намалювати тіло.
Джек Хамм « Як малювати голову і фігуру людини» . Автор познайомить читачів з основами малювання людської фігури. Книга забезпечена великою кількістю ілюстрацій.
А. Кузнецов «Атлас анатомії людини для художника» . Ця книга у художників завжди повинна лежати на робочому столі. У ній даються докладні відомості про анатомію тіла з точки зору його зовнішньої форми. Розказано про будову скелета, про м’язи, прикріплених до нього. В якості ілюстрацій використовуються копії малюнків відомих художників. Атлас надасть допомогу студентам, дизайнерам, модельєрам і всім тим, хто просто хоче навчитися малювати.
Берн Хогарт «Динамічна анатомія для художника» . Автор розповідає, як малювати людську фігуру в русі, робити швидкі начерки, які методи виконання замальовок.
Уолт Рід «Фігура: методика малювання і побудови» . Викладач з великим досвідом розглядає принципи малювання людського тіла. Книга багато ілюстрована.
Джованні Чиварди «Малювання фігури людини. Повне керівництво » . Автор – відомий італійський художник – знайомить читачів з основами техніки малюнка, дає професійні поради – з вивчення пропорцій, малювання частин тіла і фігури в цілому, виконання начерків чоловіків, жінок, дітей, в одязі і без. Книга буде корисна як початківцям художникам, так і професіоналам.
Не бійтеся спробувати свої сили в малюванні людини олівцем. Трохи терпіння – і все вийде!
Як намалювати лице людини
Основою або каркасом лиця людини є овал голови, а також точки, що показують місце розташування носа, очей, підборіддя, вух і так далі. І на самому початку роботи такі контури потрібно розмітити.
Як приклад пропонуємо розглянути лице симпатичної дівчини, який йде як ілюстрація до даної статті. Давайте проаналізуємо, яка у неї форма голови? Кругла або яйцеподібна? А може голова у неї овальної форми з квадратним підборіддям?
Після того, як ми проаналізуємо форму голови об’єкта, зобразимо її на папері. Це буде коло або овал. Потім на такій основі необхідно розташувати точки, які вказують на місцезнаходження очей, рота, вух і так далі.
Якщо ви малюєте лице людини з фотографії, то просто озбройтеся лінійкою, і спочатку намітьте орієнтовну висоту і ширину голови, а потім виміряйте інші параметри особи і вкажіть їх точками на начерку.
Якщо ви малюєте конкретну особу з натури, то простягніть руку в сторону моделі і на олівці візуально, приблизно відміряйте відстані від однієї точки до іншої, а потім пропорційно і з потрібним масштабуванням переносите відрізки на папір.
Так, спочатку потрібно буде зазначити орієнтовну відстань між верхівкою голови і підборіддям, потім ширину особи, а потім і інші точки, що показують вже велику деталізацію елементів.
З анатомічних особливостей вам повідомимо, що зазвичай ширина голови дорівнює трьох чвертей її висоти. Це стандарт, від якого завжди можливі відхилення в 1-2 сантиметри. Але формула дана для того, щоб ви ретельно перевірили співвідношення зазначених вами на папері розмірів.
Для роботи краще використовувати олівець НВ. Необхідно прагнути, щоб обриси особи на початковій стадії були ледь помітними, легкими і ніжними.
Не поспішайте. Ми так створені, що кожна людина індивідуальна, і вам потрібно вловити і правильно відобразити унікальні риси обличчя на папері. Якщо ви необгрунтовано багато залишили місця для зображення носа, то в підсумку він буде роздутим, як у свині, а якщо у вас залишилося мало місця на обличчі під очі, то вони теж будуть по-поросячі маленькими. Але ж ми образити нікого не хочемо.
На кожному етапі звіряйте основу портрета з оригіналом. Помічайте особливості особи. Може бути це буде великий ніс або широкі вилиці, а може бути маленький ротик і великі очі. При бажанні розібратися, як малювати лице людини олівцем поетапно, дані моменти дуже важливі.
Етапи малювання лиця людини
Еталон особи
Еталон особи є золотим правилом портретистів. Саме в ньому вказані загальноприйняті пропорції, які дозволяють згодом точно зобразити ту чи іншу людину.
Еталон портрета лиця людини включає в себе наступні моменти:
- Лінія очей проходить рівно посередині лінії, що йде від верхівки голови до підборіддя.
- Лінія носа йде строго по середині відрізка, розташованого між лінією брів і закінченням підборіддя.
- Розташування губ має відповідати такій пропорції. Якщо лінію між носом і підборіддям розділити на три рівні частини, то кінець верхньої третини буде служити верхньою межею губ, а верхня межа нижньої третини відрізка буде нижньою межею губ. Це стандарт, а решта залежить від індивідуальних пропорцій людини.
- Лінія брів визначається так. Відстань від верхівки голови до кінця підборіддя ділимо на 3,5 частини. Верхня частка в половину частини залишається на лінію росту волосся. За нею відміряє одну частину і проводимо межу, яка і буде лінією брів. Від неї відміряє ще одну частину, і нова риса буде вказувати нам на нижню точку зображення носа.
- Ширина нижньої щелепи розраховується як три чверті від найширшої частини голови.
Якщо ви робите зображення особи в півоберту, то подивіться на представлену ілюстрацію як правильно малювати такі пропорції.
Спочатку уявна лінія ділить голову вертикально навпіл. Потім варто врахувати, що особа у вас видно тільки в дві чверті. Тому на найближчу до художника половину особи припадатиме дві третини зображення, а одна третина буде залишатися на іншу частину особи, яку видно лише в півоберту.
Етапи створення лиця людини
Обрубочна голова представляє собою голову людини, представлену в спрощеному вигляді. Саме «обрубка» початківці портретисти вивчають в професійних мистецьких закладах.
На другому етапі зображення голови людини слід відзначити особливості розмірів конкретної особи. Зокрема, на малюнку потрібно позначити:
- рельєф скул, їх товщину, що впадають і випирають частини;
- перенісся, підстава носа, його ширину і довжину;
- очі з відстанями по ширині і висоті;
- губи з розмірами по ширині і висоті;
- вигин брів, їх товщину і напрямок;
- підборіддя трикутної, квадратної чи іншої форми.
Тепер давайте докладно зупинимося на тому, як промальовувати головні елементи особи. Все це теж природно входить в процес, як малювати лице людини олівцем поетапно.
Поетапне малювання лиця людини, очі
Визначити пропорції очей для анфас можна так: потрібно ширину голови розділити на п’ять частин, з яких друга частина буде представляти одне око, а четверта – інше.
Якщо ви малюєте людину в півоберту, то спочатку потрібно відзначити очну западину, розташовану поруч з скроневої частини голови. Потім від неї потрібно відміряти відстань на найдальший очей, який за розміром буде в два рази менше, ніж найближчий до вас. Потім на папері потрібно вказати відстань між очима і намітити на аркуші контури другого ока.
Спочатку очі рекомендується намітити як чотирикутник з відмітками по ширині і висоті. При цьому зверніть увагу, яке співвідношення висоти і ширини має зображуване вами особа, і який у людини розріз очей.
На наступному етапі за допомогою відрізків покажіть положення століття. У будь-яких очей є верхня і нижня повіка. При цьому фахівці не радять нижню повіку робити занадто темною, але вона на тон буде все ж темніша білка ока. Також подивіться на представлені ілюстрації як потрібно показувати його товщину.
Поетапне малювання лиця людини, ніс
Створюючи людину в півоберта, лінія, що йде від дальнього ока, буде прихована за переніссям.
В цілому ніс має форму трапеції, намалюйте її і це буде підстава носа. Лініями виділіть бічні частини носа. Поставте олівець по вертикалі, паралельно носу, запам’ятайте кут між бічною частиною носа і строго вертикальною лінією, відобразіть його на папері.
Поетапне малювання лиця людини, губи
Зображення губ теж починаємо з визначення розмірів і промальовування контурів. Спочатку висоту голови ділимо на вісім частин. П’ята лінія, якщо йти зверху вниз, і буде лінією губ.
На цій лінії малюємо циліндр, який при детальному промальовуванні і повинен згодом у нас перетворитися в рот.
Розподіл на дві губи робиться наступним чином. Висоту губ ділимо на три частини, з них одна верхня частина припадає на верхню губу, а дві другі – на нижню.
Ще одна цікава деталь від експертів: ширина губ буде дорівнювати відрізку, який представляє собою відстань між центрами зіниць очей. Але при зображенні людини в півоберта ширину губ потрібно буде виміряти по фотографії і підігнати до масштабу малюнка.
Існує і ще один спосіб визначити ширину губ на папері: виміряйте очі, помножте отриману величину на 1,5 і у вас вийде розмір губ по ширині.
Поетапне малювання лиця людини, вуха
Визначити місце розташування вуха на малюнку можна так: його верх буде дорівнювати нижньої лінії брови, а низ – нижньої лінії носа. На представленій вам ілюстрації наочно видно, як можна намалювати «правильне» вухо.
При зображенні людини в профіль і в півоберта малюємо тільки одне вухо, другого з такого ракурсу не видно. Тільки не забудьте на малюнку вухо зобразити трохи з нахилом до голови, так буде анатомічно більш вірно.
Кут нахилу визначаємо на око або за допомогою олівця, який прикладаємо до фотографії.
Деталізація
На останньому етапі процесу, як малювати лице людини олівцем поетапно, потрібно навчитися робити детальне промальовування. Вона полягає в тому, щоб промальовувати всі елементи особи, зобразити всі його округлості і плавні лінії.
Щоб добитися схожості з вихідною фотографією або моделлю, потрібно, природно, бути копіткою і уважною. Після (або в процесі) промальовування зайві лінії контуру слід видаляти.
На заключному етапі робиться штрихування портрета.
Спочатку заштриховуєш найтемніші частини, а потім доходить черга і до найсвітліших. Потім потрібно поставити більш світлі плями на деякі деталі, наприклад, зробити відблиски на зіницях, на кінчику носа і на інших ділянках.
Малюнок готовий!