Підприємець – Що таке підприємець та хто такий приватний підприємець?
Підприємець – це той, хто починає або володіє бізнесом. У сільському господарстві, роздрібній торгівлі, виробництві чи сфері послуг підприємці — це бізнесмени, які досягають успіху, ризикуючи. У своїх прагненнях вони часто стають руйнівниками усталених галузей.
Але окрім цього простого визначення, придумавши остаточну відповідь на питання «Що таке підприємець?» може бути важкою вправою, пояснює Етьєн Сен-Жан, канадський керівник кафедри підприємницької кар’єри та професор Університету Квебеку в Труа-Рів’єрі.
Він каже, що дехто в його галузі визначає підприємця як людину, яка відкриває власну справу, інші вважатимуть вас таким, якщо ви почали платити працівникам, тоді як деякі дадуть вам назву підприємця, а не власника бізнесу, лише коли ви створите свій бізнес. фіксує зростання.
Його визначення підприємця? «Той, хто створює або володіє та керує бізнесом», — каже він, пояснюючи, що це включатиме власників-керівників малого та середнього бізнесу , включно з тими, хто купив бізнес у когось іншого. «Поки ви контролюєте стратегічну орієнтацію фірми, ви підприємець».
Бути підприємцем означає торувати свій власний шлях. «Це вибір професії. Ви вирішили не працювати за зарплату», — каже Сен-Жан.
Що робить людину підприємцем?
Пристрасть, наполегливість і стійкість – це риси, за якими визначають себе багато підприємців, каже економіст BDC Ізабель Бушар, яка була співавтором дослідження підприємництва. «Це ключові слова, які ми знаходимо, коли проводимо опитування та інтерв’ю з підприємцями. Вони проходять через численні випробування та перешкоди, але відчувають, що витримають і зроблять це — тому що вони такі пристрасні».
Для Браяна Кінга, професора кафедри підприємництва та інновацій HEC Montréal, характеристики, які визначають хорошого підприємця, — це ті самі риси, які визначають високопродуктивного спортсмена , журналіста чи лікаря. «Усі риси, які ведуть людей до успіху, ви бачите в підприємцях».
Згідно з дослідженням BDC 2019 року, три інші характеристики — незалежність, автономія та гнучкість — мотивували майже три чверті опитаних стати підприємцями . Було виявлено, що близько половини всіх підприємців надихаються пристрастю та самореалізацією. Жінки та молоді підприємці вказують на це ще більше, 59% та 75% відповідно.
Відповідно до дослідження, жінки та молоді підприємці також частіше кажуть, що відкривають бізнес, щоб зробити позитивний внесок у суспільство.
Кінг бачив такий тип соціальної мотивації у своїх студентів-підприємців: «Я знаю когось, хто думає про запуск стартапу з психічного здоров’я . Це не тому, що вони хочуть заробити мільярд доларів, а тому, що вони вважають, що молоді люди дуже потребують допомоги іншим молодим людям».
Бушар каже, що займатися пристрастю означає, що багато хто матиме терпіння чекати, поки їхній бізнес стане прибутковим. «Підприємці готові почекати трохи довше, щоб повернути інвестиції».
Як стати підприємцем
Існують природні навички, які знадобляться вам як підприємцю, деякі з них ви можете розвинути через досвід або навчання, а інші стануть частиною навичок довіреного члена у вашому новому підприємстві.
Є також кроки, які необхідно виконати, наприклад вибір правильного продукту чи послуги та встановлення мереж, які допоможуть вам розвивати та виводити свої ідеї на ринок.
Визначте, чи підходить вам підприємництво
Перш ніж вирішите стати підприємцем , ви можете переглянути свої навички та тип особистості.
Загалом, ви добре підходите для підприємницької діяльності, якщо виявите, що…
- постійно потрібно вчитися
- братися за складні проекти
- шукає рішення
- толерантність до двозначності
- необхідно вжити заходів
- бажання бути самим собі начальником
Отримайте навички, щоб стати успішним підприємцем
Як підприємець, ви почуватиметеся впевненіше та менше будете відчувати напругу, маючи правильні навички керування своїм бізнесом. Згідно з вищезгаданим дослідженням BDC, висококваліфіковані підприємці, швидше за все, матимуть вищі продажі, прибуток і зростання зайнятості, ніж їхні колеги .
Це дослідження показало, що підвищення управлінських навичок на один пункт підвищує ймовірність бути високим виконавцем на 3,1%, тоді як збільшення технічних навичок на один бал збільшує цю ймовірність на 2,9%. Тому ви можете подумати про інвестування у власний розвиток, щоб сприяти розвитку вашого бізнесу.
Управлінські навички включають:
- організаційний менеджмент
- лідерство та управління людьми
- інноваційність
- мережі
Технічні навички включають:
- фінансовий менеджмент
- продажі та маркетинг
- управління людськими ресурсами
- стратегічне планування
Делегування є ще одним ключовим навиком для підприємців. Кінг каже, що багато успішних підприємців усвідомлюють, що вони не можуть зробити все, як і інвестори. «Коли індивідуальний підприємець намагається залучити венчурний капітал, зазвичай це не дуже успішно». Кінг пропонує соло-підприємцям шукати групу людей з додатковими навичками, щоб допомогти їм побудувати свій бізнес.
Бушар також бачив підприємців, які намагалися впоратися з усім самостійно, але зазнали невдачі через брак знань у певних сферах. «Успішні підприємці оточують себе людьми, які можуть виконувати важливі завдання».
Навчання та нетворкінг для підприємців
Зараз багато коледжів і університетів пропонують програми, спеціально розроблені для власників бізнесу. Курси, як правило, зосереджені на базових навичках ведення бізнесу та розроблені відповідно до графіків зайнятих підприємців.
Торгово-промислові палати та інші бізнес-організації також пропонують курси, семінари та мережеві заходи, де ви можете зустрітися з іншими підприємцями, які стикаються з подібними проблемами, і дізнатися, які рішення вони знайшли.
«Дуже важливо вийти з-за свого робочого столу, познайомитися з людьми та отримати ідеї щодо того, як ви можете покращитися», — каже Мішель Федер, директор малого бізнесу BDC, консультаційна служба. «Навіть якщо ви вже досить досвідчені та впевнені у своїх знаннях і здібностях, свіжі погляди можуть стимулювати нові ідеї та способи виконання завдань».
Знайдіть інноваційну нішу
Ізабель Бушар з BDC каже, що ті, хто хоче стати підприємцем, повинні запитати себе, чи їхній продукт або послуга виділяється з натовпу. «Вам потрібно знайти свою нішу та придумати ідею, яка має реальну цінність. Не йдіть і не робіть те, що роблять усі”, – каже вона. «Додавання цінності до продукту — це те, де ви знайдете свою маржу».
Сен-Жан погоджується. «Ви повинні бути інноваційними та різними. Відкривати ресторан, коли у вашому місті вже є багато ресторанів, це не дуже інноваційно».
Отримати підтримку
Існує низка організацій, якими можуть скористатися підприємці-початківці.
Кінг радить звертатися за порадою до успішних людей. «Зверніться до людей, які працюють у вашій галузі; вони справді тобі допоможуть». Він каже, що ви були б здивовані, скільки людей готові допомогти новим підприємцям.
Не кожен власник бізнесу зіткнеться з однаковими труднощами при створенні нового бізнесу, каже Сен-Жан, який вивчає процес запуску підприємств. «Для деяких це просто: вони будують план, у них є контакти, у них є капітал. Лише за кілька кроків вони в бізнесі. Але для інших це багато проб і помилок і формування компетенцій».
«Деякі підприємці мають інформацію та ресурси, щоб рухатися вперед. Але для тих, хто цього не робить, вони завжди переходять між наявністю плану та спробою виконати план. Вони роблять те, що називається ефектуацією, тобто мають справу з тим, що вони мають на даний момент», — каже Сен-Жан.
Кінг каже, що більшості студентів слід почекати, доки у них з’явиться певний досвід у цій галузі, перш ніж стати підприємцями. «Я не закликаю наших студентів розпочинати бізнес прямо зі школи. Я пропоную їм, що їм краще попрацювати на когось і отримати необхідні навички».
Він наводить приклад студента, який працював у великій компанії та набув досвіду цифрового маркетингу. Коли вона помітила технологічну можливість, вона переконала двох близьких їй людей зайняти керівні посади. Вона створила бізнес завдяки своїм новим талантам. «Вона була тією людиною, яка змогла зв’язатися через соціальні медіа, по-справжньому зв’язатися та зацікавити людей компанією».
Підприємці за сумісництвом
Підприємець із частковим робочим днем або гібридний підприємець – це той, хто відкриває нове підприємство, продовжуючи займатися попередньою професією. Наприклад, ви можете вирішити залишити свою оплачувану посаду інженера-робототехніка, коли ваш новий стартап зі штучним інтелектом стане життєздатним. Або, можливо, ви нова мама, яка займається своєю пристрастю до дитячого взуття під час декретної відпустки, і ці ранні розпродажі з часом перетворюються на прибутковий бізнес. Дехто називає це бізнесом на стороні, стороннім бізнесом або бізнесом на неповний робочий день .
Підприємці, які працюють неповний робочий день , починають із безпечнішого фінансового місця. «Для деяких людей новий бізнес – це спосіб доповнити свою зарплату. Дехто залишиться на неповний робочий день і просто захоче нових доходів від підприємницької діяльності», — каже Сен-Жан. Він наводить приклад своїх друзів, які заснували завод по виробництву джину, і через півтора роки продажі йдуть добре. Однак деякі з партнерів все ще працюють на своїй повсякденній роботі. «Перш ніж звільнитися, вони хочуть переконатися, що бізнес працює добре».
Підприємці та ризик
Стати підприємцем не для людей зі слабкими нервами. Згідно з дослідженням BDC, одна третина всіх нових підприємств зазнає краху протягом п’яти років, і лише кожна друга компанія продовжує працювати через 10 років .
Чому так багато нових підприємств зазнають краху? Причини варіюються від макроекономічних проблем, таких як домінування великих гравців на ринках, до мікроекономічних , таких як особа, яка може не бути готовою розпочати бізнес.
Сен-Жан бачить деякі проблеми в тому, що багато потенційних підприємців мають нереалістичні очікування. «Люди думають: «Я буду працювати на себе, без боса, зароблятиму багато грошей». Вони думають про Ілона Маска та Марка Цукерберга».
Більшість експертів сходяться на думці, що попереднє дослідження, пошук наставників, формування хорошої команди та набуття різноманітного досвіду перед початком бізнесу підвищать ваші шанси на успіх під час відкриття нового бізнесу.
Підприємці та стрес
Три чверті підприємців кажуть, що вони мають справу з фінансовою незахищеністю та сильним стресом. Відповідно до дослідження, повідомлення про проблеми з психічним здоров’ям майже втричі вищі, ніж серед населення в цілому. Виявилося, що жінки-підприємці та власники стартапів більше схильні до ризику погіршення психічного здоров’я.
Досягнення більш здорового балансу між роботою та особистим життям є однією з головних проблем психічного здоров’я, з якою стикаються підприємці. У дослідженні 48% підприємців сказали, що їм потрібна краща підтримка для балансу між роботою та особистим життям .
Незважаючи на ці цифри, 90% сказали, що почуваються професійно задоволеними. Респонденти отримали високі бали у відповідях на запитання щодо задоволення, яке вони відчували від керування своїм бізнесом, своєї щоденної мотивації та прогресу своєї компанії.
Сен-Жан розуміє, як ці два, здавалося б, протилежних почуття можуть співіснувати. Він каже, що для власника малого бізнесу багато стресових факторів, але «ті, хто вирішив стати підприємцем, більш задоволені, тому що це справді відповідає їхній особистості».
Король погоджується. «Це стрес, коли вам потрібно зробити щось на зразок підписання особистої гарантії за кредитом. Але, з іншого боку, є більше задоволення від того, щоб взяти на себе цю участь».
Кінг також бачить більш фундаментальний фактор стресу для підприємців. «За своєю суттю важко порушити статус-кво. Завдання полягає в тому, щоб завжди знайти перевагу над конкурентом, яку вони просто не можуть відразу скопіювати».
Як підприємці допомагають економіці
Підприємці стали двигунами економіки. «Вони становлять таку велику частку всіх підприємств. Вони є творцями такої кількості робочих місць»
Підприємці також допомагають стимулювати інновації та зростання. «Коли у вас є новий бізнес, який починає щось більш інноваційне, це змушує старі підприємства змінюватися, щоб боротися з цим новим конкурентом. Отже, це рушійна сила інновацій, яка є рушійною силою зростання».
Але у всій цій підприємницькій діяльності може бути і негативна сторона.
«Є деякі висококваліфіковані підприємці, яких інакше б вітали відомі підприємства. Але вони надто зайняті спробами запустити власний бізнес».
Наразі є багато малих і середніх підприємств, які потребують більше працівників і краще розвиватимуться в атмосфері, де кваліфіковані працівники, деякі з яких є підприємцями, що борються, будуть більш доступними.
Більші економічні проблеми, з якими стикаються підприємці
Підприємці стикаються з деякими сильними зустрічними вітрами.
Спостерігається постійне зростання заробітної плати та зниження безробіття, що може утримати людей від стрибка у підприємницьку діяльність і ускладнить залучення талантів до новоствореної компанії.
Глобалізація та більш висока концентрація ринку в деяких секторах також ускладнили конкуренцію для багатьох, тоді як технології та збої в ланцюжку поставок вплинули на здатність певних виробників працювати на максимумі.
Що таке приватний підприємець
Приватний підприємець – це фізична особа, яка має повну цивільну дієздатність, зареєстрована в установленому порядку як суб’єкт підприємницької діяльності, провадить певну діяльність і несе відповідальність згідно з обов’язками всім належним їй майном.
Хто може стати приватним підприємцем?
Під фізичною особою, яка має можливість стати приватним підприємцем, розуміються громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства. Цивільна дієздатність настає з 18 років. Здійснення приватної діяльності можливе після її реєстрації на державному рівні. Тоді громадянин отримує статус індивідуального підприємця. Право громадян на підприємницьку діяльність, не заборонену законом, підтверджується статтею 42 Конституції України.
Хто не може бути приватним підприємцем?
Поєднання основної діяльності з підприємницькою діяльністю неможливе для:
- військовослужбовці строкової служби;
- прокурори;
- співробітники МВС;
- працівники Служби безпеки України;
- працівники суду;
- державні службовці;
- працівники органів контролю за діяльністю організацій;
- осіб, яким суд заборонив займатися підприємницькою діяльністю.
Яке визначення індивідуального підприємця?
Індивідуальний підприємець – це суб’єкт господарювання, яким володіє та керує одна особа та не передбачає юридичних відмінностей між бізнесом і власником. Власник є єдиним бенефіціаром доходу після вирахування податків і несе повну відповідальність за борги та збитки своєї компанії.
Як здійснюється підприємницька діяльність?
Підприємницька діяльність може здійснюватися як самостійно, без найманих працівників і партнерів, так і з іншими підприємцями за взаємною згодою. Також у підприємців є вибір щодо юридичної особи – створювати її чи ні.
При самоуправлінні приватний підприємець діє виключно на власний розсуд.
Що потрібно знати про Національний класифікатор видів економічної діяльності?
Перед тим, як збирати документи та реєструватися, необхідно знайти код бажаного виду діяльності за ДКВД. Підприємець може обрати будь-яку кількість видів діяльності, але основним вважатиметься лише один із них. Це буде відображено в офіційних документах, що підтверджують реєстрацію. Не обов’язково займатися всіма обраними видами діяльності. Але якщо підприємець надає послуги, які не підтверджені класифікатором, це може призвести до проблем із внутрішньою службою доходів.
Як зареєструватися як приватний підприємець?
Реєстраційні послуги надають:
- державні реєстратори;
- органи місцевого самоврядування;
- місцеві державні адміністрації;
- нотаріуси.
Органи місцевого самоврядування мають право на реєстрацію лише за умови схвалення відповідного рішення місцевою радою.
Для реєстрації громадянин звертається до будь-якого із зазначених суб’єктів державної реєстрації особисто або через уповноважену особу. Також є можливість надіслати необхідні документи поштою або в електронному вигляді.
При особистій подачі документів заявник зобов’язаний пред’явити документ, що посвідчує особу. Представник додатково надає оригінал або нотаріально засвідчену копію довіреності, в якій викладено його повноваження.
Надсилаючи документи в паперовому вигляді, необхідно переконатися, що підпис заявника нотаріально завірений. Онлайн-реєстрація означає наявність цифрового підпису.