Андеррайтер: хто такий, чим займається
Чи стане компанія прибутковою, чи зазнає збитків, чималою мірою залежить від андеррайтера. Ці фахівці здатні оцінити фінансові та страхові ризики й запобігти банкрутству фірми. Запит на таких фахівців на ринку праці високий. Але чи важко опанувати цю професію?
Андеррайтер: що це за професія
Андеррайтер — це фахівець (іноді ціла організація), який надає послуги банкам, страховим компаніям та учасникам фондового ринку. Його глобальне завдання — забезпечити клієнту прибутковість.
Але залежно від сфери діяльності суть роботи відрізнятиметься:
У банківській сфері
У банку андеррайтер оцінює ймовірність того, що позичальник поверне кредит. Розглянемо на простому прикладі: людина приходить у відділення і просить конкретну суму. Співробітник збирає її дані та вносить у систему, після чого просить зачекати, адже банку потрібно ухвалити рішення.
Далі починається процес андеррайтингу:
- фахівці вивчають кредитну історію позичальника;
- оцінюють стабільність і розмір доходу;
- перевіряють, чи є у позичальника цінне майно;
- вивчають наявність інших поточних грошових зобов’язань.
На основі цих даних андеррайтери прогнозують, чи зможе позичальник платити за кредитом, і ухвалюють рішення, видати кошти чи відмовити. Також вони прораховують оптимальну суму позики і кредитну ставку, за якою банк може видати кредит клієнту. Тому банки часто видають позики на своїх умовах, а не на тих, про які просить клієнт.
У страхуванні
У сфері страхування андеррайтери дуже схожі на банківських: вони теж аналізують ризики і визначають, на яких умовах краще працювати з конкретним клієнтом. Але в цьому разі фахівець вивчатиме не доходи і кредитну історію, а ймовірність настання страхового випадку. Чим вона менша, тим більше шансів у компанії уникнути фінансових ризиків.
Для страховика андеррайтинг — один із ключових бізнес-процесів. Від нього залежить, чи отримає компанія прибуток або зазнає збитків.
На ринку цінних паперів
На фондовому ринку андеррайтери — це організації, а не окремі фахівці. Це інвестиційні компанії, банки або їхні підрозділи, що мають відповідну ліцензію.
Вони забезпечують компаніям-емітентам випуск цінних паперів, розміщення їх на біржі, визначають оптимальну ціну та кількість, а також гарантують, яку суму отримає емітент.
Як і брокер, андеррайтер — посередник між емітентами цінних паперів та інвесторами. Але на відміну від брокера, який допомагає покупцеві грамотно вкластися в цінні папери, андеррайтер представляє інтереси емітента. Простіше кажучи, рекламує його перед потенційними інвесторами і гарантує компанії дохід з продажу акцій.
Переваги та недоліки професії
Професія пов’язана з високим рівнем стресу. З одного боку, фахівець несе відповідальність перед компанією за ризики і можливі збитки. З іншого — йому часто доводиться спілкуватися з незадоволеними клієнтами. Тому, крім аналітичних здібностей, андеррайтеру необхідні сильні комунікативні навички.
Разом з тим у професії багато переваг:
- Андеррайтерам стабільно і добре платять. У них фіксована ставка, дохід не залежить від кількості укладених договорів. Зарплата стартує від $500 (200 тисяч тенге). Досвідчені фахівці можуть отримувати понад $1000 (400 тисяч тенге).
- Професія обіцяє хороші кар’єрні перспективи: за три роки можна дослужитися до керівної посади.
- Найчастіше андеррайтери працюють в офісі, у відрядження виїжджають вкрай рідко і за необхідності.
Що потрібно знати і вміти андеррайтеру
Незалежно від сфери діяльності, андеррайтер працює з великою кількістю вузькопрофільної інформації. Для цього знадобляться спеціальні знання:
Обов’язки та навички
До обов’язків будь-якого андеррайтера входить:
- пошук і аналіз даних;
- оцінювання ризиків;
- визначення умов роботи, вигідних компанії;
- прийняття рішень і спілкування з клієнтами;
- візування договорів.
Методи збору інформації та оцінювання ризиків у всіх організаціях різні. Тому більшість навичок отримаєте на практиці. Найчастіше роботодавці шукають фахівців із досвідом. Зокрема, перевагою для претендентів буде:
- володіння спеціальним програмним забезпеченням;
- знання законодавства;
- досвід у розробленні нормативних документів;
- розуміння фінансових механізмів і метрик, таких як бюджетування, фінансова стійкість компанії, врегулювання збитків.
Куди важливіше (особливо фахівцям-початківцям) розвивати soft skills — так звані невловимі навички — ті, які дають змогу проявляти гнучкість і мобільність у професії.
Серед найбільш важливих виділимо:
- хорошу реакцію і пам’ять;
- уважність до деталей;
- комунікабельність;
- аналітичний склад розуму;
- скрупульозність і фокус на завданнях.
Де отримати відповідну освіту
Знання іноземних мов і профільна освіта стануть великою перевагою під час пошуку роботи. Так, отримати базові знання, які стануть у пригоді на практиці, можна кількома способами:
- Щоб претендувати на посаду андеррайтера, потрібна економічна або юридична освіта. Цінним буде запис у резюме про здобуту спеціальність «Страхова справа», «Фінанси і кредит», «Банківська справа». Вони є як у столичних, так і в регіональних вишах.
- Платні освітні програми пропонують багато економічних університетів і приватних навчальних закладів.
- Приватні компанії також навчають андеррайтингу молодих фахівців без досвіду. Завдяки їм студенти можуть отримати практичні знання і навички, які не освоїш, сидячи за партою.
- Корисними будуть іноземні семінари та майстер-класи.
Професія андеррайтера досить молода, але вже дуже затребувана. Роботодавці у сфері страхування та банківської справи потребують талановитих кадрів. Придивіться й до інших вакансій, які вони пропонують: так отримаєте знання про галузь, досвід роботи в ній і навички, з якими зможете претендувати на посаду.
Дізнавайтеся про все першими
Підпишіться та дізнавайтеся про свіжі новини Казахстану, фото, відео та інші ексклюзиви.